Tips Membersihkan Oven

Tips membersihkan oven

Dah habis pakai oven tu ,pandai-pandailah korang besrsihkan ya,jangan lupa nak lap semua kotoran yang melekap tu.Ramai yang lupa ataupun buat-buat lupa pasal nak bersihkan oven sendiri.
Terdapat banyak jenis kotoran yang biasanya melekat pada permukaan dalaman oven,kebanyakannya sisa-sisa makanan yang anda masak.

Proses pembersihan oven tidak sepatutnya rumit tapi bergantung juga kepada jenis oven yang anda pakai.membersihakn jaring besi stainless steel tidak menjadi masalah,tapi bagaimana pula dengan bahgian dinding dalam oven?

Terdapat beberapa jenis oven yang anda kena sentiasa berhati2 dengan jenis kain atau span yang anda pakai semasa membersihkan oven,takut nanti rosak oven anda tu nanti.
Jadi,untuk artikel ini,saya ada satu trik mudah,bagaimana nak membersihkan bahagian dalaman oven yang kotor.


Pakai buah Lemon

Ok,terdapat beberapa bahan yang anda perlukan untuk membersihkan oven menggunakan buah lemon
1.buah lemon
2. 4 cawan air
3.mangkuk( yang selamat untuk kegunaan oven)
4.kain lembut.

 Apa yang perlu anda buat?

Cara membersihkan oven menggunakan lemon ini sangatlah mudah,anda perlu potong buat lemon tadi cara menghiris dan perahkan untuk mendapatkan air lemon.
Kemudian masukkan 4 cawan air ke dalam mangkuk yang tahan oven dan panaskan oven selama 5 minit.

Bila oven tadi dah habis tempoh 5 minit pemanasan,alihkan mangkuk yang bersisi lemon tadi ke tepi bersama jaring besi stainless steel.

Untuk pembesihan yang melibatkan kotoran tidak melekat,anda hanya perlu gunakan kain lembut dan lap cara sekata untuk menanggalkan kotoran tadi.

Tapi untuk kotoran degil dan susah untuk ditanggalkan,basahakn kain lebut tadi dengan campuran air lemon dan bersihakn bahagian dalam oven dengan kain basah tadi.
Dan,akhirnya oven anda besih dari kotoran dan berbau wangi lemon.




Ulasan