Oven Europa : Europa Valencia 688E 52L Electric Oven

Oven Europa : Europa Valencia 688E 52L Electric Oven


Di pasaran terdapat banyak jenis oven dari pelbagai jenama.Tidak kurang juga didatangkan dengan pelbagai warna.

Akan tetapi,tiada yang dapat melawan kehebatan oven dari siri Europa OvenMate dari jenama Europa.Jenama Europa adalah jenama yang memang dikenali di kalangan baker dan juga suri rumah yang mementingkan keupayaan perkakasan memasak di dapur. 

Ciri utama


Oven Europa ini dilengkapi dengan Jet Cook System yang mana haba yang dihasilkan oleh elemen pemanas dalam oven ini akan dialirkan dengan sekata keseluruh bahagian dalaman oven.Ini akan membolehkan masakan yang anda masak dengan sekata.

Oven Europa ini adalah bersaiz penuh jenis berdiri yang memang sesuai untuk membakar kek,roasting dan grilling.

Ciri unik yang terdapat oven europa ini berbanding jenama lain adalah system Jet Cookyang memastikan haba dapat disebarkan dengan sekata untuk menghasilkan makanan yang lebih menakjubkan.

Jet Cook System ini,membolehkan anda memilih antara 5 jenis fungsi masakan.Anda boleh memilih samada fungsi masakan tradisional atau pilihan dengan kipas haba.


Untuk siapa produk ini?

Bagi mereka yang menjalankan perniagaan bakeri yang memerlukan ruangan besar dalam oven,oven europa ini memang sesuai.

Dengan kapasiti 52L,anda tidak perlu risau lagi dengan kekurangan untuk segala aktivti dapur anda.Yang menarik perhatian saya berkaitan oven europa ini,berbeza dengan bentuk moden oven sekarang,oven europa ini jenis berdiri bersaiz penuh.Memandangkan oven ini agak berat berbanding jenama lain,iaitu seberat 32kg


Pro

Perkara utama yang membezakan oven europa ini dengan oven jenama lain di luar sana adalah penggunaan Jet Cook System.

Jet Cook System ini berfungsi dengan menggunakan kipas.Sistem ini hanya akan menggunakan elemen pemanas disebelah atas sahaja,dan haba yang dihasilkan akan dialirkan dengan sekata keseleurh dalaman oven.Kebaikan system ini ialah,haba yang dihasilkan tadi oleh elemen pemanas akan meresap masuk ke dalam makanan perlahan-lahan tanpa merosakkan rasa dan keaslian makanan tersebut.

Ini secara tidak langsung dapat mengekalkan kesegaran makanan yang anda masak dan tidak perlu risau lagi samada masakan anda hangus atau tidak. 

Contra

Perkara yang agak mengecewakan saya adalah harga oven europa ini agak mahal berbanding oventrio 120L,dengan harga yang hamper 3 kali ganda dan kapasiti muatan hamper separuh. Seperkara lagi yang perlu diambil perhatian adalah berat oven europa ini seberat 32kg.agak berat sebenarnya berbanding oven jenama lagi.  

Konklusi

Bagi saya sebagai seorang baker,saya akan pilih oven trio 120L yang mempunyai kapasiti lebih lagi jika dibandingkan dengan oven europa ini.       x

Ulasan

  1. Assalammualaikum and Selamat Sejahtera,
    Di sini saya ingin bertanyakan permasalahan yang berlaku pada oven Europa Valencia 688E yang sedang saya hadapi.
    1) Oven tidak panas walaupon suhu sudah di laras pada suhu yang agak tinggi.
    2) berhubung dgn itu saya suspect thermostat oven niy tidak berfungsi dan saya ingin mencarinya. jenis thermostat:COTHERM 20A/ 250V/ 250 Degrees.

    Jika terdapat sumber dan informasi untuk saya mendapatkan thermostat tersebut. boleh la share disini.

    BalasPadam
  2. Hi Masalah ini pernah berlaku pada oven saya.. pastikan kedudukan thermostat di lokasi yng betul bukan direct atas heater.
    Spare part boleh didapati - http://www.xuanhuat.com/index.php?ws=showproducts&products_id=224597&lang=cn

    BalasPadam
  3. Ya.. Saya sekarang guna oven ni.. masalah skrg suhu sama walaupun dilaras pada suhu tinggi.. dah hantar 2 kedai..semua Tak boleh repare sebab takdak sparepart.
    Kalau tahu maklumat tempat Saya boleh repare, share la di sini.terima kasih

    BalasPadam
  4. สนใจเตาอบ 688E ใช้ที่ Bangkok ขายในไทยมั๊ยคะ
    ราคาเท่าไหร่คะ
    ขอสเป็ค ภาพด้วยได้มั๊ยคะ
    กรุณส่งมาที่เมล
    phphakinee@central.co.th
    ขอบคุณคะ

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. saya beli oven 688E sudah lama. tetapi saya jarang guna.
    semalam saya buat tart nyonya. dimana inti nenas di letakan bahagian luar. saya guna suhu 150 dan masa 20 minit.
    setelah di bakar didapati inti tersebut terbakar.

    Bila saya semak , saya dapati saya guna api atas bawah dan kipas.

    bila saya lihat masalah ini berlaku, saya tertanya, kenapa saya tidak guna api bawah sahaja. saya cuba laraskan butang pilihan. didapati tiada pilihan untuk api bawah sahaja.

    jika ada kawan kawan di sini boleh bantu saya macamana guna oven ini, jika guna untuk buat biskut raya yang bakal menjelma nanti. mintak tolong yaaa..

    BalasPadam
  7. Saya punye europa ni pemegang boleh tercabut. Tak bagus betul

    BalasPadam
  8. Boleh bagi tips bagaimana untuk kira penggunaan electricity pada oven. Contoh 750watt oven, digunakan selama 2 jam pada suhu 180deg C

    BalasPadam
  9. Saya dh lama beli oven jenis ini tp mmg jarang2 diguna kerana api nya tdk sekata.. Bhg sblh kiri terlalu panas sehingga dulang pun terangkat sebelah. Biskut dan kek selaly hangit sebelah

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalaa sy pun hadapi masalah ni api tak sekata..tak tahu macamna nak selesai kan pening kepla biskut hangit separuh dulang..dah 6 tahun oven ni 😂

      Padam
  10. Oven ini sangat bagus tetapi dah tiada dipasaran kita. Kilang dah tutup

    BalasPadam
  11. hi, kat mana boleh order oven door glass? dah pecah.

    BalasPadam
  12. Mane nk dpt part utk oven ni..

    BalasPadam
  13. hi.uk europa n europa tu brand yang sama ke

    BalasPadam
  14. Di mana boleh beli spare parts untuk glass pintu ovenmate europa saya. Saya beli oven ni thn 1990. Saya sayang sangat oven ni sebab ada heater atas, bawah dan atas bawah.

    BalasPadam

Catat Ulasan